OHHHH BOTOL SUSU !!!!!!

Sunday, June 19, 2011

Alhamdulillah ahad baru2 nih pagi2 lagi daddy dah ajak mummy ke wangsa walk untuk membeli beg laptop targusnya...huh!!...sungguh kecewanya daddy apabila beg yang dicari tidak ketemu di wangsa walk...kami terus ke sogo untuk membeli botol susu sufi...kekecewaan berpihak kepada mummy pula apabila botol susu sufi sudah sold out...huh!!!....kami terus ke JJ kepong untuk mengambil kasut daddy yg dihantar untuk dibaiki...kami teruskan perjalanan ke Bangsa Shopping Center..di situ terletaknya butik Mothercare...seingat mummy daddy ade bawa mummy ke butik tersebut diakhir2 kandungan mummy dulu untuk mencari puting sufi...sesampai di butik mothercare mummy terus menuju ke ruang produk "TOMMEE TIPPEE" yang penting BPA FREE ok!!....huh!!mummy sungguh kecewa apabila benda yang dicari xkelihatan....mummy sedang mencari botol susu 5oz...yang ada hanya 9oz...9oz banyak dah stok daddy belikan sejak sufi dalam kandungan....mummy mendongak keatas untuk melihat produk tommee tippee yang lain..dan akhirnye mummy tersenyum jua apabila terlihat ada tersusun berkotak2 botol tommee tippee 5oz....tanpa tunggu mummy terus sebat sekotak....dari jauh mummy melihat kelibat daddy bersama si tecik bermain2 bear!!!...mummy hanya tersenyum!!!..mummy terus ke cashier untuk membayar...daddy menghulurkan note 50 kepada mummy...ade potongan 10% la...ini bermakna mummy hanya perlu membayar 44.00 sahaja ok!!!..selebihnye ke poket mummy ye!!!..ahakakaka....


BOTOL SUSU LAMA SUFI - DAH 7BLN GUNA SO BOLEH BUANG OK!!!!


BOTOL SUSU YANG BARU MUMMY BELI UNTUK SUFI

Dah byk rasenye botol susu sufi mummy beli yang besar ada 4 biji masih belum pakai...yang kecil ada 6biji,tp yang 2biji mummy terpaksa buang memandangkan dah 7bln lebih sufi guna botol tersebut...rasenya wajib ditukar untuk kesihatan sufi ok!!!...tadaaaaaa.....byknye koleksi botol susu sufi>>>>>>>



PERSOALANNYA :

MENGAPA MUMMY TERLALU TERUJA DENGAN BOTOL SUSU TOMMEE TIPPEE?????
-ini kerana botol susu tommee tippee "BPA FREE"... nipplenya seakan mothers breast...lembut dan mesra pengunaannya...selain itu botol susu tommee tippee punyai body shape yang menarik dan easy to hold baby ok!!!....bagi baby yang baru belajar memegang botol susu sangat2 sesuai untuk menggunakan botol susu tersebut....botol ini juga mempunyai lubang udara yang tidak boleh menyebabkan baby kembong...mummmy masih ingat mase mummy menanti kelahiran sufi,kehulu kehilir mummy bawa botol TT yg di isi 2oz air zam-zam untuk sufi apabila sufi selamat dilahirkan...alhamdulillah abis licin nurse bagi sufi minum...dahaga sangat kot anak mummy nih...nurse 2pn tkejut sampai 2oz sufi sebat...wakakaka....sedap la 2 air zam-zam ekkk syg!!!!

SELAIN BOTOL SUSU TOMMEE TIPPEE, MUMMY PERNAH CUBA BOTOL SUSU JENAMA LAIN???
-tipu la kate xpernah guna brand lain...mase sufi dalam kandungan, daddy ade beli satu kotak permulaan untuk new born "AVENT"...mummy cuba pakai beberapa bulan pertama,tp sufi kurang isap susu bila mummy beri dan botolnya selalu liking maybe mummy bertukar penutup sbb sufi punyai 2 biji botol avent 4oz...bila liking je mummy terpaksa beli puting baru!!!...susah la macam nih,lagi2 bila sufi menangis mummy jadi kelam kabut dibuatnye...jadi jalan yang terbaik mummy hanye terus menggunaakan botol susu tommee tippee....mummy rase itu yang terbaik untuk sufi...jadi terpakselah mummy simpan kesemua botol susu avent kedalam kotaknya balik....

APAKAH LANGKAH BERJAGA-JAGA SEKIRANYA PENGGUNA MASIH MENGGUNAKAN BOTOL SUSU BAYI POLIKARBONAT???
-Pengguna disarankan mengikut langkah berjaga-jaga seperti berikut :

1.Steril botol susu bayi polikarbonat mengikut arahan pengendalian yang terdapat pada label atau yang diberikan oleh pengeluar sekiranya ada. Jika tiada, pengguna perlu merendam botol susu bayi polikarbonat dalam air yang mendidih selama 5 hingga 10 minit.
2.Elakkan menggunakan air panas secara terus dalam botol susu bayi polikarbonat untuk membancuh susu.
3.Guna peralatan mencuci botol susu yang sesuai seperti span dan berus yang lembut bagi mengelakkan permukaan dalam menjadi rosak dan bercalar.
4.Sentiasa periksa permukaan dalam botol susu dan sekiranya terdapat kesan calar atau rosak, botol susu perlu diganti. Sekiranya tiada kerosakan, botol susu perlu diganti setiap 6 bulan.
5.Namun begitu, pengguna juga boleh membuat pilihan awal dengan menukarkan penggunaan botol susu bayi polikarbonat kepada botol susu bayi yang bebas BPA mengikut kemampuan masing-masing.

APAKAH CARA TERBAIK UNTUK PENGGUNA SEKIRANYA MENGGUNAKAN AIR PANAS UNTUK MENYEDIAKAN BANCUHAN SUSU DALAM BOTOL SUSU BAYI POLIKARBONAT????
-Bancuhan susu boleh disediakan terlebih dahulu di dalam bekas lain yang bersih dan selamat. Sebagai contoh, bagi bancuhan susu sebanyak 150ml, masukkan lebih kurang 100ml air panas ke dalam bekas lain yang bersih dan selamat dan tambahkan susu mengikut sukatan. Bila bancuhan susu menjadi suam, masukkan ke dalam botol susu bayi polikarbonat dan tambahkan air suam sehingga menjadi 150ml.

ADAKAH PUTING SUSU BAYI MENGANDUNGI BPA????
- Tidak. Puting susu bayi biasanya diperbuat daripada bahan seperti silikon dan getah yang tidak mengandungi BPA.

LANGKAH-LAANGKAH KESELAMATAN PENGGUNAAN BOTOL SUSU

Untuk peringkat botol susu yang dipakai oleh bayi di bawah umur 6 bulan, kita tidak perlu menggunakan sabun pencuci untuk membersihkannya. Walaupun sekarang ada bermacam-macam sabun pencuci yang memang khusus mencuci botol susu bayi. Untuk bayi di bawah 6 bulan, botol susu yang digunakan cukup dengan hanya dibilas dengan air panas dan menggunakan berus lembut yang khusus untuk botol susu untuk membuang kotoran yang melekat. Kuncinya tidak membiarkan terlalu lama cairan susu dalam botol susu tersebut apabila sudah tidak diminum. Bila anda dalam perjalanan, apabila selesai bayi anda menggunakan botol susu tersebut, bilas cepat dengan air sisa susu yang ada. Hal ini sangat membantu mempermudah membersihkan botol tersebut sesudah anda sampai di rumah kembali.

Selain mensterilkan botol susu, ibubapa juga boleh menggunakan cara manual untuk mensterilkan botol susu tersebut dengan cara merebusnya. Caranya adalah, pertama didihkan air secukupnya dengan pastikan semua bahagian dari botol susu terendam. Bila air sudah mendidih, masukan botol-botol susu yang ingin disterilkan. Rebus selama 2-5 minit. Matikan api dan angkat semua botol. Selesai!. Selamat mencuba.


TOMMEE TIPPEE ADALAH YANG TERBAIK BAGIKU

Characteristic :

Designed in conjunction with breastfeeding experts, the revolutionary new Tommee Tippee Closer to Nature easi-vent teat mimics the natural flex, movement and softness of a mum’s breast, to make switching between breast and bottle easier than ever before.

The unique shape of the Closer to Nature easi-vent teat encourages your baby’s natural feeding action so that switching between breast and bottle becomes second nature.

The Closer to Nature bottles have been designed to be held in the most natural positions during feeding and can be held in 3 ways: cradled comfortably in the hand, gripped in the same way as a traditional wide neck bottle and held from the base; making feeding comfortable for both mum and dad.

With it’s unique easi-vent anti-colic valve which you can actually see working, the Closer to Nature bottle is at the heart of an entire breastfeeding support system which also includes a breast pump, sterilisers and accessories specially created to help you combine breast and bottle feeding.
Suke ke??? LIKEkan je!!!!

3 comments:

Sahfieya said...

MUMMY YANG PENYAYANG..N SGT2 MEMENTINGKNA TAHAP KESIHATAN BABY..BAGUS....=)

munnie nyrra said...

@Sahfieyahihihihih.....mummy fiapn kena buat mcm mummy munnie buat k!!!!....untuk kesihatan anak kite 2!!!!cayok2!!!

NINA FARHANA said...

Tq for infoo.tgh sevey botol utk baby 😊

http://ninafarhanawm.blogspot.my/?m=1

Post a Comment

 
!-- page load timer start -->
copyright@Segala Yang Tercatat diatas adalah Hak Milik Mommy Nyrra