pembedahan caesarean - Disebalik kebaikan dan keburukannya.....

Tuesday, July 19, 2011

Kaedah pembedahan caesarean untuk mengeluarkan bayi boleh dilakukan melalui anestetik menyeluruh atau anestetik lokal. Biasanya kaedah yang lazim diguna ialah anestetik lokal iaitu kaedah spinal anesthesia (kaedah bius daripada pingang ke bawah). Pada kebiasaanya pembedahan ini dilakukan apabila berlaku insiden yang sukar untuk melahirkan bayi secara normal. Ini kemungkinan akibat si ibu tidak mempunyai daya untuk meneran ataupun mempunyai penyakit yang tidak membenarkan melahirkan secara normal.



Pembedahan caesarean ini selamat kerana adanya pembiusan lokal bersama antibiotik. Dalam kaedah pembedahan ini, incision atau torehan dilakukan pada bahagian panty-line atau bahagaian ari-ari.Selapis demi selapis lapisan abdomen dibuka sehingga sampai ke ruang abdomen. Ada 6 bahagian lapisan abdomen yang dibuka sebelum sampai ke rahim. Dan apabila sampai ke rahim, torehan akan dilakukan pada segmen bawah dan bayi akan dikeluarkan.

Selepas itu setiap lapisan abdomen yang dibuka tadi akan dijahit semula dengan kemas. Apabila semuanya selesai, biasanya lukanya akan sembuh dalam masa 2 minggu sehingga 1 bulan. Dan biasanya dalam tempoh 2 bulan ibu sudah boleh beraktiviti harian tanpa masalah.



Walaubagaimanapun masih ada wanita yang lebih senang dengan melakukan pembedahan caeserean bagi memudahkan melahirkan anak. Kelahiran secara caeserean secara elektif sudah menjadi popular walaupun bukan merupakan pilihan yang terbaik. Tapi sebelum melakukan pembedahan ini seharusnya berbincang dengan doktor untuk mengimbangi antara kebaikan dan komplikasi pembedahan ini.

Seorang rakan wanita anak yang pertama melakukan pembedahan caeserean, walaupun peringkat awal ia juga dapat merasakan bagaimana kesakitan, namun kerana fakta usia dan akhirnya bersetuju melakukannya. Namun satu kajian terbaru menunjukan kadar kematian disebabkan pembedahan secara caesereans menunjukan kadar kematian adalah tiga kali daripada wanita yang melahirkan anak secara biasa. Ini meliputi pembedahan yang dilakukan secara elektif dan emergency. Ini bukan kerana yang berpenyakit sedia ada tetapi tapi kebanyakan jangkitan kuman, darah beku dan komplikasi yang disebabkan oleh nesthesia. Walaupun di Malaysia adalah rendah tapi adalah membimbangkan.

Berkongsi pengalaman seorang rakan yang sama untuk melahirkan anak yang kedua kebetulan due date tidak jauh dengan tarikh anak pertama, jadi beliau telah buat appointment dengan doktor agar melakukan pembedahan pada tarikh yang sama dengan anak yang pertama. Akan tetapi sebelum tarikh tiba beliau telah ada tanda-tanda untuk melahirkan namun tiada kesakitan yang dirasakan. Sehari dimasukan ke hospital yang mana menurut pemeriksaan doctor yang mana bayi didapati telah pun membuang nijis di dalam. Pembedahan dilakukan dengan segera untuk mengelak jangkitan kuman.

Apa yang dapat kita perhatikan adakah kelahiran caserean secara elektif adalah suatu alternatif yang selamat menggantikan kelahiran biasa vaginal delivery?. Peningkatan cara begini semakin meningkat berikutan penumbuhan banyak pusat perubatan swasta. Ini juga bukan bererti melakukan pembedahan ini adalah bukan sekadar untuk menyelamatkan ibu dan anak, tetapi kerana kebimbangan ibu tidak dapat menahan sakit ketika melahirkan juga bimbang akan mendapat masalah pelvic yang rumit dikemudian hari. Seperti pelvic organ rolapse. Malah ada juga yang membuat pilihan kerana mahu tarikh kelahiran anak yang cantik dan pelbagai lagi alasan yang tidak munasabah.

Terdapat banyak kesan hasil dari pembedahan ini. Bagi wanita yang bercadang untuk melakukan pembedahan caserean secara elektif haruslah mengetahui risiko prosedur dan juga risiko pada bayi setelah dilahirkan nanti. Risikonya adalah tinggi berbanding dengan kelahiran bayi secara biasa. Tapi dalam kes-kes kehamilan yang bermasalah pembedahan ini mungkin dapat menyelamatkan bayi. Jadi berhati-hatilah walaupun di-Malaysia kadar kematian dan komplikasi ibu dan bayi yang rendah.

p/s Ada juga yang melakukan kelahiran secara ini kerana untuk mendapatkan tarikh lahir yang sama dengan kelahirannya sendiri kebetulan tak jauh bezanya. Paling dasyat lagi, tak mahu selepas melahirkan secara normal nanti alat sulit mereka menjadi longgar. Takut pula si sang suami mencari lain. Dunia2. macam2 kerenah.
Suke ke??? LIKEkan je!!!!

2 comments:

Post a Comment

 
!-- page load timer start -->
copyright@Segala Yang Tercatat diatas adalah Hak Milik Mommy Nyrra