MUMMY XBERAPA NAK SIHAT!!!!

Wednesday, July 6, 2011

2 3 hari nih mummy xberapa nak sihat la...demam tiba2,selsema,batuk...pas je sufi baik dari demam+batuk+selsema mummy plak gantikan....ibu,kawan2 semua agak mummy preggy buat kali ke2...kalau ikutkan mummy,mummy xkisah sangat tp disebabkan mummy deliver sufi ri2 by czer mummy terpaksa jarakkan antara sufi dan bakal adiknye kurang2pn 2thn..busuk2pn 1 stengah tahun...tp kalau skang buatlah mummy preggy br je 8bln jaraknye...mummy sangat2lah risau kalau2 betul mummy preggy....bukan apa,untuk kebaikan mummy gak menjarakkan kandungan seterusnye,byk buruk dari baiknye if mummy preggy dalam masa terdekat nih...mintak dijauhkan buat masa nih....

KATAKAN TIDAK UNTUK MENGANDUNG DALAM JARAK YANG TERDEKAT!!!!



MANFAAT MENJARAKKAN KELAHIRAN

Anda mahukan jarak umur anak-anak anda rapat? Fikirkan sekali lagi kerana jika anda mengandung selepas selang masa yang tidak sampai beberapa bulan anda bersalin, boleh membahayakan anda dan bayi dalam kandungan. Kajian terbaru dalam American Journal of Obstetrics and Gynaecology mendapati, wanita yang mengandung semula selepas 6 bulan bersalin akan terdedah terhadap risiko melahirkan bayi pra-matang sebanyak 41%. Risiko tersebut akan menurun kepada 14% jika anda tunggu selama 12 bulan sebelum mengandung, dan turun hampir kepada 1% selepas 12-18 bulan. Kandungan yang rapat selepas bersalin berkemungkinan membahayakan anda kerana badan anda masih lagi dalam proses pemulihan dan perlu menggantikan nutrisi yang hilang semasa kandungan yang sebelumnya dan semasa menyusu bayi.

Dalam Islam, anda digalakkan menyusukan bayi selama 2 tahun untuk pembentukan otak dan sistem imunisasi yang baik buat anak anda. Di sebalik kebaikan yang berterusan untuk bayi anda, menyusu juga boleh membantu anda menjarakkan kelahiran kerana ia melambatkan kitaran haid selepas bersalin. Jarak kelahiran yang jauh membolehkan anda memberikan tumpuan dan penyusuan sempurna kepada anak anda. Jika anda mengandung semasa anak anda masih dalam tempoh penyusuan, anda mungkin terpaksa berhenti menyusu kerana akan menjejaskan pertumbuhan bayi dalam kandungan. Bayi dalam kandungan memerlukan nutrisi yang baik yang diperolehi dari ibunya.

Kesimpulannya, menjarakkan kelahiran adalah untuk kebaikan anda, anak anda dan bakal bayi yang dilahirkan. Kesihatan semua pihak akan terjejas dengan kelahiran yang rapat.
Suke ke??? LIKEkan je!!!!

0 comments:

Post a Comment

 
!-- page load timer start -->
copyright@Segala Yang Tercatat diatas adalah Hak Milik Mommy Nyrra